Wat te doen bij een stroomstoring: stappenplan

Het is ineens donker en stil. De lampen vallen uit en apparaten werken niet meer. En dat terwijl je net een wasje draait of je favoriete serie op Netflix kijkt. Een stroomstoring komt altijd op een vervelend moment en deze wil je dus zo snel mogelijk oplossen.

Maar weet jij wat je precies moet doen of wie je moet bellen bij een stroomstoring? Met ons stappenplan kom je beslagen ten ijs.

Lees verder

De oorzaak van de stroomstoring vaststellen

Stroomuitval kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan een landelijke of regionale stroomstoring de oorzaak zijn van het probleem. Heb je te maken met stroomuitval? Controleer dan eerst je omgeving. Branden er buiten geen lantaarns meer buiten en hebben je buren ook geen stroom? Dan is de kans groot dat er een landelijke of regionale stroomstoring is. Veel meer dan afwachten en eventueel het Nationale Storingsnummer bellen (0800-9009) kun je niet doen. Een dergelijke stroomstoring ontstaat meestal door defecte kabels door graafwerkzaamheden of schade aan kabels door hoogspanningsmasten.

Als er geen sprake is van een landelijke of regionale storing, dan is het zaak je meterkast te checken. De meest voorkomende oorzaken van een storing in je meterkast zijn kortsluiting en overbelasting.

Controleer de meterkast op storing

Is de stroom alleen bij jou thuis uitgevallen en heb je basiskennis van de meterkast, groepenkast en aardlekschakelaar? Doorloop dan de volgende stappen om de oorzaak van de stroomuitval op te sporen en te verhelpen.

  1. Schakel alle groepen in de meterkast uit.
  1. Zet de aardlekschakelaar weer omhoog. Lukt dit niet? Dan is de schakelaar hoogstwaarschijnlijk defect.
  1. Blijft de aardlekschakelaar omhoog? Haal dan alle stekkers uit de stopcontacten.
  1. Schakel één voor één de groepen weer in. Als de aardlekschakelaar nog steeds ingeschakeld blijft, dan zit de oorzaak niet in de installatie.
  1. Sluit nu elk apparaat weer aan door de stekkers weer in de stopcontacten te steken. Doe dit per groep totdat de aardlekschakelaar uitspringt.
  1. Valt de aardlekschakelaar er bij een bepaald apparaat uit? Dan heb je de oorzaak van het probleem gevonden. Het kan ook zijn dat er overbelasting op de bewuste groep is. Eén van de apparaten vraagt dan teveel vermogen. Schakel één van de apparaten uit.

Naast bovengenoemde oorzaken kan ook een kapotte of gesprongen zekering de boosdoener zijn. Dit is meestal het geval als de aardlekschakelaar nog ingeschakeld stond bij het uitvallen van de stroom.

Schakel een elektricien in

Een stroomstoring kan je in de meeste gevallen gemakkelijk zelf oplossen. Neem bij stroomuitval wel altijd je eigen veiligheid in acht en ga niet zomaar met gereedschappen in de weer. Soms kan er sprake zijn van een defecte aardlekschakelaar, een losgeraakte kabel of een doorgebrande lasverbinding. In dat geval is erkend installateur nodig.

Ook als je een basiskennis hebt van elektriciteit is het slim om een elektricien te bellen. 040 Elektricien is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op 040-2051882. Wij werken alleen met ervaren elektra-installateurs en lossen het probleem vrijwel meteen voor je op. Van het installeren van elektra tot aan het plaatsen van verlichting.

Overige tips bij stroomuitval

Om goed beslagen ten ijs te komen tijdens een stroomstoring, geven we je tot slot nog een aantal tips:

  • Zorg ervoor dat je een noodpakket met zaklamp, radio en extra batterijen in huis hebt. Ook lucifers, kaarsen en dekens kunnen van pas komen
  • Houd koelkast en vriezer zo veel mogelijk dicht
  • Heb je voor je werk of om medische redenen altijd stroom nodig? Een noodaggregaat biedt uitkomst. Deze kun je kopen of huren
  • Hang het Nationaal Storingsnummer (0800-9009) en het telefoonnummer van een erkend installateur in je meterkast. Het nummer van 040 Elektricien is: 040-2051882
Onze referenties

Dit vond de klant

Onze klanten zijn ons visitekaartje, dus we doen er alles aan hen goed van dienst te zijn. Veel mensen gingen u voor als tevreden klant bij 040 Groep. Wilt u meer weten over hun ervaringen?

Bekijk alle referenties

Familie Albrecht

Na een dak lekkage water in de meterkast gehad, hierdoor is een storing ontstaan. Dankzij de spoedservice van 040 elektricien is dit snel opgelost met een tijdelijke voorziening. Later toen er meer tijd was is de dakdekker nog geweest om ook de lekkage op te lossen.

Heeft u vragen?

Neem contact met ons op!

Neem telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×